21-12-2013; Rondleiding van Thijmen gehad door Kaapstad

21 december 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag vertrekken we vanuit Somerset West met de hele familie naar Kaapstad voor een rondleiding door Thijmen. We zijn eerst naar Thijmen z'n studentenappartement vertrokken in de wijk Observatory en hebben onze huurauto geparkeerd aan Stationroad. Vanuit hier zijn we per taxi vertrokken ( 30 rand = € 2,5) naar the Old Biscuit Mill, een grote overdekte hal, waar allerlei heerlijk zelfgemaakte Zuid Afrikaanse hapjes worden verkocht, het geheel werd opgeleukt door een live band. Na van alles geproefd en opgesnoven te hebben zijn we weer per taxi vertrokken naar Long Steet en de Greenmarkt Square. Wij als provinciaaltjes uit Asperen weten niet wat ons overkomt. Wij hebben op de Greenmarket verschillende souvenirs  gekocht voor het thuisfront. Het is hier de bedoeling om flink af te dingen, dit was dus voor Anne en Thijmen een hele sport en zij kickten op het feit dat ze sommige producten voor de halve prijs konden aanschaffen. Na het bezoek aan de market zijn we richting het fort gelopen dat door de eerste Nederlanders die hier aan land kwamen is gebouwd en dat zich na verloop van tijd ontwikkeld heeft tot het huidige kasteel de Goede Hoop. In de Slave Lodge hielden zij en later de Engelsen de slaven. De verschillende compartimenten dragen nog Nederlandse namen zoals Oranje en Leerdam. Het is het oudste bouwwerk van Zuid Afrika en gebouwd in 1679 en diende als hoofdkwartier van de Verenigde Oostindische Compagnie.

Na de bezichtiging weer de taxi genomen richting Waterfront; het vermaakcentrum van Kaapstad en is bezaaid met leuke winkeltjes en een eetgelegenheden, terwijl je op het water allerlei containerschepen voorbij ziet komen. Op bijna iedere hoek staan straatmuzikanten. Tijdens onze voettocht komen we langs het Amfitheater waar opdat moment een voorstelling plaatsvindt. We besluiten iets te gaan drinken tegenover Victoria Wharf; het centrale winkelcentrum dat is gebouwd als een oud pakhuis.

Kaapstad is een enorme ervaring als grootste stad van Zuid Afrika met zo'n 3,5 miljoen inwoners, het doet eigenlijk heel westers aan met veel Afrikaanse invloeden. De meerderheid van de bevolking is zwart, maar er zijn ook kleurlingen, blanken,  Indiërs, Chinezen en vele andere volken.

1. Nicole:
    22 december 2013
    Hoi Wim,
    Ik zit thuis met Nico jouw foto's te bekijken. Wat ziet alles er mooi uit. Die haaientocht lijkt mij eng. Ik geloof niet dat jij daaraan mee deed.
    Het land ziet er supergoed uit, lekker weer bovendien.
    Gezellige feestdagen met je gezin.
    Geniet van je vakantie en tot ziens in het nieuwe jaar.
    Groeten
    Nicole
  2. Wim Boet:
    22 december 2013
    Hoi Nicole en Nico,

Ik heb inderdaad niet mee gedaan aan de haaientocht, dit laat ik liever over aan de jeugd, ik vind pootjebaden met haaien al eng ;-) Het is inderdaad een land om zeker eens naar toe te gaan, het is echt overweldigend, al die indrukken en het klimaat, onze kerstgroet en nieuwjaarswens komt nog op gepaste wijze voor al onze volgers op mijn blog,

Groet Wim en de familie en we zien elkaar zeker in het nieuwe jaar